טיפים

לעורכי דין

מהי הדרך השיווקית הטובה ביותר עבורכם כמשרד עורך דין?

 האם זה פייסבוק, או גוגל, או אולי פרסום כתבות שלכם בתקשורת המקומית והארצית?

התשובה לכך טמונה בסוג ההתמחות שלכם כעורכי דין. שיווק לעורך דין פלילי, למשל, שונה משיווק עורך דין לדיני משפחה, ומשרד עורכי דין לנזיקין משווק את עצמו אחרת ממשרד עורכי דין מקרקעין. וגם אם יש לכם משרד עורכי דין שמתמחה ביותר מתחום אחד – עליכם להתייחס לכל תחום בנפרד ולנקוט עבורו באסטרטגיה שיווקית שונה.

הסיבה לכך היא שכל התמחות מיועדת לטיפול בלקוחות בעלי תכונות ומאפיינים יחודיים – ולכן הדרך הייחודית להגיע אליהם היא למעשה דרך השיווק הנכונה לכם ביותר. 

מהסיבה הזו אם תלכו על-פי חמשת המאפיינים הבאים, לא רק שלא תעשו טעויות, אלא שתוכלו לבחור ולנהל את השיווק שלכם בצורה מאוד אפקטיבית שתגדיל את מספר התיקים שיגיע למשרד

1.

כמה דחוף וחריף הצורך של הלקוח שלכם?

2.

האם חלון הזמן למימוש הזכויות של הלקוח שלכם קצר או ארוך?

3.

האם ללקוח הפוטנציאלי שלכם יש מודעות לזכויות המשפטיות שלו או שאין לו מושג לגביהן?

4.

האם אתם פונים למספר רב של תובעים פוטנציאלים באוכלוסייה, או דווקא לקהל מצומצם?

5.

האם קל לכם לאתר ולהגיע אל קהל הלקוחות שלכם מתוך כלל האוכלוסייה, או שמשימה זו קשה?

מענה מדויק לחמש השאלות הללו – יוביל אתכם ישירות לנתיב השיווק הנכון ביותר שלכם.

בחר/י תחום התמחות
עורכי דין פליליים
כעורכי דין פליליים, התיקים שלכם מעניינים מאוד את התקשורת, ולכן קידום באמצעות יחסי ציבור יועיל מאוד למיתוג גבוה שלכם ולחשיפה נרחבת –  הן למשרדים מוכרים והן לאנונימיים.
בכל הנוגע לפלטפורמות שיווק נוספות – חשוב לזכור שקהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם סובל על פי רוב מצורך עז, ויש לו חלון הכרעה קצר ביותר לבחירת עורך דין, ולכן גוגל ממומן זוהי הדרך המומלצת ביותר להבאת לקוחות, למרות שהיא יקרה יחסית. פייסבוק לעומת זאת עלול להוות באר ללא תחתית בכל הנוגע להשקעה בשיווק, הן בגלל הקושי לאתר את קהל היעד שלכם, והן בגלל חלון הזמן הקצר והצורך החריף שמאפיין אותו.
עורכי דין לתעבורה
הקהל הפוטנציאלי של עורך דין לתעבורה הוא גדול מאד (כמעט כולנו נתפסנו בעבר בעבירה על ידי משטרת התנועה), והצורך של אותו קהל במענה משפטי הוא לעיתים חריף, אך לעיתים ממש לא. קהל הלקוחות בדיני תעבורה כמעט תמיד לא מודע לזכויותיו. לכן כלי השיווק המומלצים לעורכי דין לדיני תעבורה מדורגים לפי סדר העדיפות הבא: יחסי ציבור, פייסבוק, וגוגל ממומן. 
התקשורת מסקרת באופן אובססיבי תאונות דרכים, הרבה מעבר למחירן בחיי אדם. לכן, ככל שאתם מייצגים נאשמים בתאונות קטלניות, או לחלופין מייצגים סלבריטאים שנתפסו בעבירה – אתם עשויים להפוך למחוזרים מאד על ידי התקשורת. בנוסף, התקשורת אוהבת סיפורים מפולפלים ואבסורדיים, ולכן, זיכוי או ביטול אישומים בגין עבירות פרועות עשויים לזכות לסיקור נרחב בתקשורת. סיקור שכזה יסייע בהעלאת המוניטין והגברת הפניה של לקוחות חדשים אליכם – אך הוא דורש ליווי של איש יחסי ציבור מקצועי שמתמחה בתחומכם.
בפייסבוק מומלץ להציג סיפורי הצלחה. אל תחששו מתגובות עויינות – הן דווקא עוזרות לכם לחשיפה (ככל שתעצבנו יותר גולשים, כך גם יגיבו אל הפוסטים שלכם יותר – ועקב כך תזכו לחשיפה גדולה יותר). 
גוגל גם הוא כלי מצוין לעורכי דין לתעבורה, בגלל הצורך העז במענה משפטי, ועלויותיו בגיוס לקוחות נמוכות לעיתים יותר מאלה שתשיגו בפייסבוק.
עורכי דין לנזקי גוף
נזקי גוף הוא תחום רחב מאוד ויש להתייחס בנפרד לכל תת-תחום בו. ככלל, עבור נזיקיסטים שיווק בפייסבוק שנעשה בפילוח נכון של קהל המטרה – הוא כלי מצוין ומוכח להזרמת לקוחות.
אני אישית שילשתי את גודלו של משרד נזיקין באמצעות שיווק בפייסבוק בלבד. חרף כך, לא כל תחום בנזיקין יזכה בהצלחה דומה, מפני שקיימים תחומים הכוללים מספר מועט של תובעים פוטנציאליים, וקשה מאד לפלח בהם קהל גדול ומוגדר. הדבר נכון למשל בתביעות אובדן כושר עבודה או בתביעות סיעוד.
במקרים שכאלה. אלה קהלים מאד קטנים יחסי לתאונות דרכים, שקשה לאתר ולברור אותם מתוך כלל האוכלוסייה. עדיף על כן להפנות משאבים לקמפיין גוגל, ולפנות אל קהלי המטרה באמצעות התקשורת – שיכולה להוות אפיק מצוין לשיפור המוניטין של המשרד, ולהגברת קצב הפונים. 
רשלנות רפואית
זהו תחום שבו חלון הזמנים הוא גדול מאד – ומשתרע על פני 7 שנים ארוכות (ואצל קטינים אף למעלה מכך), אך לא ניתן כמעט לזהות בו קהלים מובדלים. הסובלים מרשלנות רפואית מגיעים מכל שדרות האוכלוסייה, ומספרם מועט באופן יחסי ואבסולוטי. על כן פייסבוק הוא לא מקום מומלץ לשיווק התחום. 
הסיפור שונה לגמרי בכל הנוגע לתקשורת. רשלנות רפואית זוכה לעניין אדיר בתקשורת, וכל תביעה כמעט זוכה לכתבות גדולות ומרכזיות, שמגיעות למאות אלפי קוראים, צופים ומאזינים. 
לכן ההמלצה העיקרית לעוסקים ברשלנות רפואית היא לפנות ליחסי ציבור. 
בנוסף על כך, מומלץ להפעיל קמפיינים ממומנים בגוגל, אם כי יש לקחת בחשבון כי מדובר בעלות גבוהה יחסית.
חדלות פירעון ופשיטת רגל
עבור חדלות פירעון ופשיטת רגל, סיפורי הצלחה בפייסבוק הם הכלי השיווקי היעיל ביותר. מדוע? מפני שפושטי רגל בפוטנציה הם מדחיקנים אובססיביים. רבים מהמסובכים בחובות לא מעוניינים להישיר מבט אל מצבם הכלכלי. בכך הם הופכים לבורים, ופשוט אינם מודעים לזכויות שמקנה להם החוק. 
לכן פייסבוק מהווה את הפלטפורמה המומלצת ביותר לשיווק התחום. כל פוסט שמדגים כיצד חילצתם חייב שהיה חייב מיליונים בעשרות אלפי שקלים בודדים – עשוי להביא לכם עשרות פניות רלבנטיות. חלון ההזדמנויות ל”תפיסת” לקוח של פשיטת רגל הוא גדול יחסית, גם זאת בגלל תופעת ההדחקה. 
ההדחקה היא גם הסיבה מדוע פושטי רגל רבים בפוטנציה לא יחפשו בגוגל את הביטוי “עורך דין פשיטת רגל”. זהו ביטוי חיפוש המעיד על מודעות לבעיה וניסיון לפותרה. בגוגל הייתי ממליץ להתמקד בביטויי חיפוש המעידים על בעיה  – כמו “עורך דין עיקול חשבון” וכדומה. גוגל בהחלט יכול להוות פלטפורמה מומלצת לעוסקים בתחום חדלות הפירעון, אבל יש לברור בצורה מאד קפדנית את ביטויי החיפוש, כך שיעידו על אנשים בצרה כלכלית שמעוניינים להשתחרר ממנה. 
פניה לתקשורת באמצעות יחסי ציבור עשויה להצליח רק אם אתם עוסקים בסיפורי מקרה מפולפלים, עם סיפור אנושי אבסורדי או מרגש, אחרת התקשורת תבחר להתעלם מכם. 
חשוב להדגיש שחדלי פירעון תלויים מאד בתחבורה ציבורית, ולכן המרחק הגיאוגרפי משחק תפקיד חשוב עבורם. פרסום בתאי שטח קטנים הסמוכים למשרדכם עשוי להגדיל את מספר הפניות הרלבנטיות עבורכם. כמו כן, פרסום כתבות במקומונים עשוי להתגלות ככלי שיווקי חזק במיוחד.
דיני משפחה
תחום נרחב מאוד שיש הרבה מה לעשות בו. הנה כמה כללי אצבע:
זוגות מתגרשים – לא ניתן לדעת מראש מי הולך להתגרש, ויש רק 10-15 אלף זוגות מתגרשים שפותחים בהליכים משפטיים נושכניים זה נגד זה בבתי המשפט בישראל. על כן פייסבוק ממומן הוא כלי מאד בעייתי בכל הנוגע לשיווק עורכי דין לזוגות שעומדים להתגרש, ומי שמשקיע במסלול זה כספים – יבזבז לרוב את כספו לשווא.
לעומת זאת, הצורך של בני הזוג במציאת עורך דין הוא חריף ביותר, וחלון הזמן קצר – ועל כן גוגל ממומן הינה פלטפורמה מצוינת עבור עורכי דין המחפשים מתגרשים.
הופעות בתקשורת ישפרו מאד את מוניטין המשרד, ויגדילו את יחס סגירת הלקוחות. לא רק תקשורת ארצית – גם כתבות במקומונים יכולות להביא לכם לקוחות רווחיים במיוחד. אך כדי לפנות נכון ובצורה אפקטיבית לתקשורת דרושה פעולה מתוחכמת שלא תחשוף פרטים חסויים על לקוחותיכם – ועל כן מומלץ לפנות לתקשורת רק בליווי אנשי יחסי ציבור עם ניסיון בקידום עורכי דין מהתחום.

תחומי הגישור וההסכמים – הסכמי ממון, זוגיות, גירושין, צוואות, ייפוי כוח מתמשך וכו’. אלה תחומים שבהכללה ממש לא יעניינו את התקשורת, וזאת בגלל שלא ניתן כמעט לחשוף סיפורים אודותיהם. לכן עדיף שלא להשקיע כספים ביחסי ציבור לתחומים הללו. כמו כן, בכל התחומים הללו לא ניתן לחשוף הוכחות להצלחות, הם עוסקים לעיתים קרובות בנושאים מחרידים (מוות ונכות) והקהל שלהם לא מספיק ממוקד – ועל כן גם פייסבוק מהווה פלטפורמה מאד בעייתית ולא משתלמת עבורם. לעומת זאת, גוגל תהווה פלטפורמה מצוינת להבאת לקוחות בתחומים הללו. אך ההמלצה החשובה ביותר לעוסקים בתחום היא לעשות נטוורקינג! אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם בלתי פוסק של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.
תובענות ייצוגיות
ככלל, את תחום התובענות הייצוגיות ניתן לשווק בקלות אם הדבר נעשה בחכמה.
חשוב להבין שאין כמעט תביעה משפטית שמעניינת את התקשורת יותר מתובענה ייצוגית. כל פרסום בתקשורת של תובענה ייצוגית אותה הגשתם, עשוי להעלות את המוניטין שלכם כמשרד העוסק בייצוגיות – וישפר את איכות התביעות אותן תוכלו לגייס בעתיד.
קיימת חשיבות עליונה לצאת עם התובענה הייצוגית לתקשורת ביום הגשת התביעה – אחרת מישהו יכול לתפוס עליכם טרמפ – ולפרסם אותה מבלי להבליט כראוי אתכם כעורכי הדין שהגישו אותה, ועל כן מומלץ מאד לשכור שירותי יחסי ציבור המתמחים בתחומכם מבעוד מועד.
מי שמעוניין לקבל הרבה פניות להגשת תובענות –  פייסבוק וגוגל ממומנים הם כלים נהדרים לפעילות בתחום, אך חשוב להדגיש שכלים אלה יביאו לכם גם לא מעט פניות פחות איכותיות שיצריכו מכם לא מעט זמן ומשאבים לסינון העיקר מהטפל.
עתירות לבג"צ
עתירה לבג”ץ היא תמיד מסיבה תקשורתית, ולכן אפיק השיווק המומלץ ביותר למשרדים המתמחים בבג”צים הוא פניה לתקשורת באמצעות יחסי ציבור.
אם אתם רוצים לכבוש את הכותרות ולהפוך לעורכי דין מפורסמים – הגשת בג”צים מדי פעם בפעם תביא לכם את התוצאה המבוקשת, גם אם בג”צים איננו התחום העיקרי של המשרד.
יחד עם זאת, נדרשת כאן עבודה של איש יחסי ציבור שמכיר את התחום, אשר, בין השאר, ימנע פרסום שגוי או חלקי של התובענה, ימנע פרסום כתבה ללא אזכור ראוי של משרדכם, וימקסם עבורכם את ההופעות בתקשורת.
לשון הרע
תחומי לשון הרע והשיימינג הם תחומים סופר אטרקטיביים, וכמעט כל אפיק שיווקי בו תבחרו יכול להביא לכם תיקים איכותיים – אם תדעו להשתמש בו כיאות. תביעות דיבה ושיימינג מאוד מעניינות את התקשורת, ולכן ניתן לקדם אותן בקלות באמצעות יחסי-ציבור ולזכות בכתבות וראיונות בכלי תקשורת ארציים מרכזיים.
יש לכך הסתייגות אחת מהותית – חשוב להבין שכלי תקשורת לא אוהבים על פי רוב לעסוק בתביעה נגד כלי תקשורת אחר, גם אם מדובר במתחרה שלהם. גם גוגל ופייסבוק ממומנים הן אופציות מעולות להבאת תיקים חדשים ובתקציבים בהחלט סבירים – אך שווה לשכור לשם כך איש קידום המתמחה בקידום עורכי דין ומכיר את סודות התחום. 
דיני עבודה
בתחום הזה תלוי את מי אתם מייצגים. 
ייצוג עובדים – אם אתם מייצגים עובדים הפנייה לתקשורת תהיה מאד אפקטיבית עבורכם. התקשורת מאד אוהבת לעסוק בהפרת זכויות של עובדים על ידי מעסיקיהם, וסיפורים אלה זוכים לחשיפה יפה. בפייסבוק תוכלו, כמייצגי עובדים, לזכות בפניות איכותיות, אם תשכילו לפרסם הצלחות, תוך שאתם מציגים הוכחות חותכות ליכולותיכם כמו פסקי דין ופשרות.
גוגל עבור מייצגי עובדים הוא כלי מעולה ולא יקר בכלל. חשוב להבין שבכל מקרה, אם תפנו לאפיקי שיווק כלשהם – תצטרכו להקים מערך סינון של לקוחות פוטנציאליים – שבאמצעותו תוכלו לברור רק את התביעות האיכותיות ביותר מבין עשרות הפניות שיגיעו אליכם. 

ייצוג מעסיקים – לעומת תחום העובדים, ייצוג מעסיקים הוא מאד בעייתי לשיווק, ומומלץ שלא להתפתות ולשלם כספים לאנשי שיווק חלקלקים שיבטיחו לכם גדולות ונצורות ויביאו קדחת. התקשורת ככלל לא אוהבת מעסיקים, ובכל סכסוך כמעט מזדהים הכתבים עם העובדים. מעבר לכך, ברוב המקרים המעסיקים עצמם יירתעו מפרסום ציבורי לסכסוכים שלהם מול עובדיהם. לכן ברוב המקרים שירות יחסי ציבור הוא אפיק לא מומלץ עבור מייצגי עובדים. 
לגבי פייסבוק, חשוב לזכור שזו רשת חברתית וכלי שיווק להמונים. רוב הציבור בישראל משתייך למגזר העובדים. מיעוט שבמיעוט הם מעסיקים, ולכן פייסבוק הוא לא המקום האפקטיבי ביותר לצוד מעסיקים, אם כי ניתן להביא ממנו לקוחות. 
גם גוגל ממומן הוא תחום בעייתי להבאת מעסיקים, היות ועיקר הפניות אליו נעשות מצד עובדים.
בגוגל קיים קושי להפריד בין שאילתות חיפוש של מעסיקים ושל עובדים (הם משתמשים באותם ביטויי חיפוש) והדבר עלול להפוך את הקמפיין שלכם ליקר ופחות אפקטיבי. על כן המסגרת השיווקית האפקטיבית ביותר עבור מייצגי מעסיקים היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.
מקרקעין
תחום המקרקעין הוא תחום סבוך לשיווק עבור עורכי דין, אלא אם כן אתם מייצגים בבתי משפט או עוסקים באופן מאסיבי בהתחדשות עירונית. 
ייצוג תובעים ונתבעים עשוי לעניין מאד את התקשורת. תביעות על איחור במסירה, ליקויי בנייה, תביעות בין קבלנים ועבירות בנייה עשויות לזכות לכותרות מאד יפות בתקשורת הארצית והמקומית, לשפר את המוניטין של המשרד – ולהגביר את זרימת הלקוחות למשרד.
התחדשות עירונית עשויה לעניין את התקשורת הארצית והמקומית באבני דרך מאד מסוימות: אישור תכניות בוועדות השונות, גיוס פרויקטים, תחילת בנייה והשלמת הפרויקט. תביעות בין קבלנים אמנם עשויות לעניין את התקשורת, אך חשוב להתייעץ לפני כן עם הלקוחות שלכם. ייתכן שהם לא ירצו שהסכסוך בו הם מעורבים יגיע לתקשורת. כדי לזכות בכתבות אפקטיביות בתחום המקרקעין מומלץ לפנות לשירות יחסי ציבור המתמחה בתחום המשפטי. 
פייסבוק הוא כלי מאד בעייתי לעוסקים במקרקעין, מפני שלא ניתן כמעט להדגים לגולשים ברשת את הצלחותיכם. למעשה, גם אם חסכתם ללקוחות שלכם מסים במאות אלפי שקלים – קשה להדגים זאת באמצעות מסמך או ראיה, ולכן – שווה לעוסקים במקרקעין לא להשקיע כספים בקידום ממומן בפייסבוק.
גוגל לעומת זאת היא פלטפורמה לא רעה לעורכי דין העוסקים במקרקעין, אם כי קמפיינים אפקטיביים עשויים להיות מעט יקרים, ולכלול לא מעט פניות לא רלבנטיות. 
מניסיוני, אחת מהמסגרות השיווקיות האפקטיביות ביותר עבור עורכי דין למקרקעין היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.
אזרחי מסחרי
תחום האזרחי מסחרי הוא תחום סבוך לשיווק עבור עורכי דין, אלא אם כן אתם מייצגים בבתי משפט. 
ייצוג תובעים ונתבעים עשוי לעניין מאד את התקשורת. חברות ציבוריות, תביעות צרכניות, פירוקים, תביעות ייצוגיות ועוד – כל אלה הם לחם חוקה של התקשורת. לכן תוכלו באמצעות פניה לתקשורת לזכות לכותרות מאד יפות ברמה הארצית והמקומית, ולשפר בכך את מוניטין המשרד – ובהתאם, להגביר את זרימת הלקוחות אליו.
דגש חשוב מאד ששווה לשקול אותו לפני שאתם שוכרים שירות של יחסי ציבור: שאלו את עצמכם האם הלקוחות שלכם יהיו מעוניינים שהסכסוך בו הם מעורבים יגיע לתקשורת? אם התשובה לכך שלילית – שווה להימנע מלהשקיע כספים ביחסי ציבור. כדי לזכות בכתבות אפקטיביות בתחום האזרחי מסחרי מומלץ לפנות לשירות יחסי ציבור המתמחה בתחום המשפטי. 
פייסבוק הוא כלי מאד בעייתי לעוסקים בתחום האזרחי מסחרי כל עוד הם לא עוסקים בליטיגציה, מפני שלא ניתן כמעט להדגים לגולשים ברשת את הצלחותיכם. למעשה, גם אם חסכתם ללקוחות שלכם מיליוני שקלים באמצעות חוזה מתוחכם – קשה יהיה להדגים זאת באמצעות מסמך או ראיה. כמו כן, חשוב לזכור שפייסבוק היא פלטפורמה להמונים, ואחוז בעלי העסקים שעשוי לעניין אתכם כלקוחות מהווה בו טיפה בים. ולכן – שווה לעוסקים בתחום החוזים האזרחיים מסחריים שלא להשקיע כספים בקידום בפייסבוק.
גם גוגל מהווה פלטפורמה בעייתית לתחום, מפני שבעלי חברות לא ינסו על פי רוב למצוא עורכי דין בגוגל, אלא יעדיפו לקבל המלצה ממקורבים.  מניסיוני, אחת מהמסגרות השיווקיות האפקטיביות ביותר עבור עורכי דין לתחום האזרחי-מסחרי היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.

כעורכי דין פליליים, התיקים שלכם מעניינים מאד את התקשורת, ולכן קידום באמצעות יחסי ציבור יועיל מאד למיתוג גבוה שלכם ולחשיפה נרחב – הן למשרדים מוכרים והן לאנונימיים.
בכל הנוגע לפלטפורמות שיווק נוספות – חשוב לזכור שקהל הלקוחות הפוטנציאלי שלכם סובל על פי רוב מצורך עז, ויש לו חלון הכרעה קצר ביותר לבחירת עורך דין, ולכן גוגל ממומן זוהי הדרך המומלצת ביותר להבאת לקוחות, למרות שהיא יקרה יחסית. פייסבוק לעומת זאת עלול להוות באר ללא תחתית בכל הנוגע להשקעה בשיווק, הן בגלל הקושי לאתר את קהל היעד שלכם, והן בגלל חלון הזמן הקצר והצורך החריף שמאפיין אותו.

נזקי גוף הוא תחום רחב מאוד ויש להתייחס בנפרד לכל תת-תחום בו. ככלל, עבור נזיקיסטים שיווק בפייסבוק שנעשה בפילוח נכון של קהל המטרה – הוא כלי מצוין ומוכח להזרמת לקוחות. אני אישית שילשתי את גודלו של משרד נזיקין באמצעות שיווק בפייסבוק בלבד.
חרף כך, לא כל תחום בנזיקין יזכה בהצלחה דומה, מפני שקיימים תחומים הכוללים מספר מועט של תובעים פוטנציאליים, וקשה מאד לפלח בהם קהל גדול ומוגדר. הדבר נכון למשל בתביעות אובדן כושר עבודה או בתביעות סיעוד. במקרים שכאלה. אלה קהלים מאד קטנים יחסי לתאונות דרכים, שקשה לאתר ולברור אותם מתוך כלל האוכלוסייה. עדיף על כן להפנות משאבים לקמפיין גוגל, ולפנות אל קהלי המטרה באמצעות התקשורת – שיכולה להוות אפיק מצוין לשיפור המוניטין של המשרד, ולהגברת קצב הפונים. 

זהו תחום שבו חלון הזמנים הוא גדול מאד – ומשתרע על פני 7 שנים ארוכות (ואצל קטינים אף למעלה מכך), אך לא ניתן כמעט לזהות בו קהלים מובדלים. הסובלים מרשלנות רפואית מגיעים מכל שדרות האוכלוסייה, ומספרם מועט באופן יחסי ואבסולוטי. על כן פייסבוק הוא לא מקום מומלץ לשיווק התחום. 
הסיפור שונה לגמרי בכל הנוגע לתקשורת. רשלנות רפואית זוכה לעניין אדיר בתקשורת, וכל תביעה כמעט זוכה לכתבות גדולות ומרכזיות, שמגיעות למאות אלפי קוראים, צופים ומאזינים. 
לכן ההמלצה העיקרית לעוסקים ברשלנות רפואית היא לפנות ליחסי ציבור. 
בנוסף על כך, מומלץ להפעיל קמפיינים ממומנים בגוגל, אם כי יש לקחת בחשבון כי מדובר בעלות גבוהה יחסית.

הקהל הפוטנציאלי של עורך דין לתעבורה הוא גדול מאד (כמעט כולנו נתפסנו בעבר בעבירה על ידי משטרת התנועה), והצורך של אותו קהל במענה משפטי הוא לעיתים חריף, אך לעיתים ממש לא. קהל הלקוחות בדיני תעבורה כמעט תמיד לא מודע לזכויותיו. לכן כלי השיווק המומלצים לעורכי דין לדיני תעבורה מדורגים לפי סדר העדיפות הבא: יחסי ציבור, פייסבוק, וגוגל ממומן. 

התקשורת מסקרת באופן אובססיבי תאונות דרכים, הרבה מעבר למחירן בחיי אדם. לכן, ככל שאתם מייצגים נאשמים בתאונות קטלניות, או לחלופין מייצגים סלבריטאים שנתפסו בעבירה – אתם עשויים להפוך למחוזרים מאד על ידי התקשורת. בנוסף, התקשורת אוהבת סיפורים מפולפלים ואבסורדיים, ולכן, זיכוי או ביטול אישומים בגין עבירות פרועות עשויים לזכות לסיקור נרחב בתקשורת. סיקור שכזה יסייע בהעלאת המוניטין והגברת הפניה של לקוחות חדשים אליכם – אך הוא דורש ליווי של איש יחסי ציבור מקצועי שמתמחה בתחומכם.

בפייסבוק מומלץ להציג סיפורי הצלחה. אל תחששו מתגובות עויינות – הן דווקא עוזרות לכם לחשיפה (ככל שתעצבנו יותר גולשים, כך גם יגיבו אל הפוסטים שלכם יותר – ועקב כך תזכו לחשיפה גדולה יותר). 

גוגל גם הוא כלי מצוין לעורכי דין לתעבורה, בגלל הצורך העז במענה משפטי, ועלויותיו בגיוס לקוחות נמוכות לעיתים יותר מאלה שתשיגו בפייסבוק. 

עבור חדלות פירעון ופשיטת רגל, סיפורי הצלחה בפייסבוק הם הכלי השיווקי היעיל ביותר. מדוע? מפני שפושטי רגל בפוטנציה הם מדחיקנים אובססיביים. רבים מהמסובכים בחובות לא מעוניינים להישיר מבט אל מצבם הכלכלי. בכך הם הופכים לבורים, ופשוט אינם מודעים לזכויות שמקנה להם החוק. 

לכן פייסבוק מהווה את הפלטפורמה המומלצת ביותר לשיווק התחום. כל פוסט שמדגים כיצד חילצתם חייב שהיה חייב מיליונים בעשרות אלפי שקלים בודדים – עשוי להביא לכם עשרות פניות רלבנטיות. חלון ההזדמנויות ל”תפיסת” לקוח של פשיטת רגל הוא גדול יחסית, גם זאת בגלל תופעת ההדחקה. 

ההדחקה היא גם הסיבה מדוע פושטי רגל רבים בפוטנציה לא יחפשו בגוגל את הביטוי “עורך דין פשיטת רגל”. זהו ביטוי חיפוש המעיד על מודעות לבעיה וניסיון לפותרה. בגוגל הייתי ממליץ להתמקד בביטויי חיפוש המעידים על בעיה  – כמו “עורך דין עיקול חשבון” וכדומה. גוגל בהחלט יכול להוות פלטפורמה מומלצת לעוסקים בתחום חדלות הפירעון, אבל יש לברור בצורה מאד קפדנית את ביטויי החיפוש, כך שיעידו על אנשים בצרה כלכלית שמעוניינים להשתחרר ממנה. 

פניה לתקשורת באמצעות יחסי ציבור עשויה להצליח רק אם אתם עוסקים בסיפורי מקרה מפולפלים, עם סיפור אנושי אבסורדי או מרגש, אחרת התקשורת תבחר להתעלם מכם. 

חשוב להדגיש שחדלי פירעון תלויים מאד בתחבורה ציבורית, ולכן המרחק הגיאוגרפי משחק תפקיד חשוב עבורם. פרסום בתאי שטח קטנים הסמוכים למשרדכם עשוי להגדיל את מספר הפניות הרלבנטיות עבורכם. כמו כן, פרסום כתבות במקומונים עשוי להתגלות ככלי שיווקי חזק במיוחד. 

תחום נרחב מאוד שיש הרבה מה לעשות בו. הנה כמה כללי אצבע:

זוגות מתגרשים – לא ניתן לדעת מראש מי הולך להתגרש, ויש רק 10-15 אלף זוגות מתגרשים שפותחים בהליכים משפטיים נושכניים זה נגד זה בבתי המשפט בישראל. על כן פייסבוק ממומן הוא כלי מאד בעייתי בכל הנוגע לשיווק עורכי דין לזוגות שעומדים להתגרש, ומי שמשקיע במסלול זה כספים – יבזבז לרוב את כספו לשווא. לעומת זאת, הצורך של בני הזוג במציאת עורך דין הוא חריף ביותר, וחלון הזמן קצר – ועל כן גוגל ממומן הינה פלטפורמה מצוינת עבור עורכי דין המחפשים מתגרשים. הופעות בתקשורת ישפרו מאד את מוניטין המשרד, ויגדילו את יחס סגירת הלקוחות. לא רק תקשורת ארצית – גם כתבות במקומונים יכולות להביא לכם לקוחות רווחיים במיוחד. אך כדי לפנות נכון ובצורה אפקטיבית לתקשורת דרושה פעולה מתוחכמת שלא תחשוף פרטים חסויים על לקוחותיכם – ועל כן מומלץ לפנות לתקשורת רק בליווי אנשי יחסי ציבור עם ניסיון בקידום עורכי דין מהתחום.

תחומי הגישור וההסכמים – הסכמי ממון, זוגיות, גירושין, צוואות, ייפוי כוח מתמשך וכו’. אלה תחומים שבהכללה ממש לא יעניינו את התקשורת, וזאת בגלל שלא ניתן כמעט לחשוף סיפורים אודותיהם. לכן עדיף שלא להשקיע כספים ביחסי ציבור לתחומים הללו. כמו כן, בכל התחומים הללו לא ניתן לחשוף הוכחות להצלחות, הם עוסקים לעיתים קרובות בנושאים מחרידים (מוות ונכות) והקהל שלהם לא מספיק ממוקד – ועל כן גם פייסבוק מהווה פלטפורמה מאד בעייתית ולא משתלמת עבורם. לעומת זאת, גוגל תהווה פלטפורמה מצוינת להבאת לקוחות בתחומים הללו. אך ההמלצה החשובה ביותר לעוסקים בתחום היא לעשות נטוורקינג! אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם בלתי פוסק של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.

ככלל, את תחום התובענות הייצוגיות ניתן לשווק בקלות אם הדבר נעשה בחכמה. חשוב להבין שאין כמעט תביעה משפטית שמעניינת את התקשורת יותר מתובענה ייצוגית. כל פרסום בתקשורת של תובענה ייצוגית אותה הגשתם, עשוי להעלות את המוניטין שלכם כמשרד העוסק בייצוגיות – וישפר את איכות התביעות אותן תוכלו לגייס בעתיד. קיימת חשיבות עליונה לצאת עם התובענה הייצוגית לתקשורת ביום הגשת התביעה – אחרת מישהו יכול לתפוס עליכם טרמפ – ולפרסם אותה מבלי להבליט כראוי אתכם כעורכי הדין שהגישו אותה, ועל כן מומלץ מאד לשכור שירותי יחסי ציבור המתמחים בתחומכם מבעוד מועד. מי שמעוניין לקבל הרבה פניות להגשת תובענות –  פייסבוק וגוגל ממומנים הם כלים נהדרים לפעילות בתחום, אך חשוב להדגיש שכלים אלה יביאו לכם גם לא מעט פניות פחות איכותיות שיצריכו מכם לא מעט זמן ומשאבים לסינון העיקר מהטפל. 

עתירה לבג”ץ היא תמיד מסיבה תקשורתית, ולכן אפיק השיווק המומלץ ביותר למשרדים המתמחים בבג”צים הוא פניה לתקשורת באמצעות יחסי ציבור. אם אתם רוצים לכבוש את הכותרות ולהפוך לעורכי דין מפורסמים – הגשת בג”צים מדי פעם בפעם תביא לכם את התוצאה המבוקשת, גם אם בג”צים איננו התחום העיקרי של המשרד. יחד עם זאת, נדרשת כאן עבודה של איש יחסי ציבור שמכיר את התחום, אשר, בין השאר, ימנע פרסום שגוי או חלקי של התובענה, ימנע פרסום כתבה ללא אזכור ראוי של משרדכם, וימקסם עבורכם את ההופעות בתקשורת.

תחומי לשון הרע והשיימינג הם תחומים סופר אטרקטיביים, וכמעט כל אפיק שיווקי בו תבחרו יכול להביא לכם תיקים איכותיים – אם תדעו להשתמש בו כיאות. תביעות דיבה ושיימינג מאוד מעניינות את התקשורת, ולכן ניתן לקדם אותן בקלות באמצעות יחסי-ציבור ולזכות בכתבות וראיונות בכלי תקשורת ארציים מרכזיים. יש לכך הסתייגות אחת מהותית – חשוב להבין שכלי תקשורת לא אוהבים על פי רוב לעסוק בתביעה נגד כלי תקשורת אחר, גם אם מדובר במתחרה שלהם. גם גוגל ופייסבוק ממומנים הן אופציות מעולות להבאת תיקים חדשים ובתקציבים בהחלט סבירים – אך שווה לשכור לשם כך איש קידום המתמחה בקידום עורכי דין ומכיר את סודות התחום.

בתחום הזה תלוי את מי אתם מייצגים. 

ייצוג עובדים – אם אתם מייצגים עובדים הפנייה לתקשורת תהיה מאד אפקטיבית עבורכם. התקשורת מאד אוהבת לעסוק בהפרת זכויות של עובדים על ידי מעסיקיהם, וסיפורים אלה זוכים לחשיפה יפה. בפייסבוק תוכלו, כמייצגי עובדים, לזכות בפניות איכותיות, אם תשכילו לפרסם הצלחות, תוך שאתם מציגים הוכחות חותכות ליכולותיכם כמו פסקי דין ופשרות. גוגל עבור מייצגי עובדים הוא כלי מעולה ולא יקר בכלל. חשוב להבין שבכל מקרה, אם תפנו לאפיקי שיווק כלשהם – תצטרכו להקים מערך סינון של לקוחות פוטנציאליים – שבאמצעותו תוכלו לברור רק את התביעות האיכותיות ביותר מבין עשרות הפניות שיגיעו אליכם. 

ייצוג מעסיקים – לעומת תחום העובדים, ייצוג מעסיקים הוא מאד בעייתי לשיווק, ומומלץ שלא להתפתות ולשלם כספים לאנשי שיווק חלקלקים שיבטיחו לכם גדולות ונצורות ויביאו קדחת. התקשורת ככלל לא אוהבת מעסיקים, ובכל סכסוך כמעט מזדהים הכתבים עם העובדים. מעבר לכך, ברוב המקרים המעסיקים עצמם יירתעו מפרסום ציבורי לסכסוכים שלהם מול עובדיהם. לכן ברוב המקרים שירות יחסי ציבור הוא אפיק לא מומלץ עבור מייצגי עובדים. 

לגבי פייסבוק, חשוב לזכור שזו רשת חברתית וכלי שיווק להמונים. רוב הציבור בישראל משתייך למגזר העובדים. מיעוט שבמיעוט הם מעסיקים, ולכן פייסבוק הוא לא המקום האפקטיבי ביותר לצוד מעסיקים, אם כי ניתן להביא ממנו לקוחות. 

גם גוגל ממומן הוא תחום בעייתי להבאת מעסיקים, היות ועיקר הפניות אליו נעשות מצד עובדים. בגוגל קיים קושי להפריד בין שאילתות חיפוש של מעסיקים ושל עובדים (הם משתמשים באותם ביטויי חיפוש) והדבר עלול להפוך את הקמפיין שלכם ליקר ופחות אפקטיבי. על כן המסגרת השיווקית האפקטיבית ביותר עבור מייצגי מעסיקים היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.

תחום המקרקעין הוא תחום סבוך לשיווק עבור עורכי דין, אלא אם כן אתם מייצגים בבתי משפט או עוסקים באופן מאסיבי בהתחדשות עירונית. 

ייצוג תובעים ונתבעים עשוי לעניין מאד את התקשורת. תביעות על איחור במסירה, ליקויי בנייה, תביעות בין קבלנים ועבירות בנייה עשויות לזכות לכותרות מאד יפות בתקשורת הארצית והמקומית, לשפר את המוניטין של המשרד – ולהגביר את זרימת הלקוחות למשרד.

התחדשות עירונית עשויה לעניין את התקשורת הארצית והמקומית באבני דרך מאד מסוימות: אישור תכניות בוועדות השונות, גיוס פרויקטים, תחילת בנייה והשלמת הפרויקט. תביעות בין קבלנים אמנם עשויות לעניין את התקשורת, אך חשוב להתייעץ לפני כן עם הלקוחות שלכם. ייתכן שהם לא ירצו שהסכסוך בו הם מעורבים יגיע לתקשורת. כדי לזכות בכתבות אפקטיביות בתחום המקרקעין מומלץ לפנות לשירות יחסי ציבור המתמחה בתחום המשפטי. 

פייסבוק הוא כלי מאד בעייתי לעוסקים במקרקעין, מפני שלא ניתן כמעט להדגים לגולשים ברשת את הצלחותיכם. למעשה, גם אם חסכתם ללקוחות שלכם מסים במאות אלפי שקלים – קשה להדגים זאת באמצעות מסמך או ראיה, ולכן – שווה לעוסקים במקרקעין לא להשקיע כספים בקידום ממומן בפייסבוק.

גוגל לעומת זאת היא פלטפורמה לא רעה לעורכי דין העוסקים במקרקעין, אם כי קמפיינים אפקטיביים עשויים להיות מעט יקרים, ולכלול לא מעט פניות לא רלבנטיות. 

מניסיוני, אחת מהמסגרות השיווקיות האפקטיביות ביותר עבור עורכי דין למקרקעין היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.

תחום האזרחי מסחרי הוא תחום סבוך לשיווק עבור עורכי דין, אלא אם כן אתם מייצגים בבתי משפט. 

ייצוג תובעים ונתבעים עשוי לעניין מאד את התקשורת. חברות ציבוריות, תביעות צרכניות, פירוקים, תביעות ייצוגיות ועוד – כל אלה הם לחם חוקה של התקשורת. לכן תוכלו באמצעות פניה לתקשורת לזכות לכותרות מאד יפות ברמה הארצית והמקומית, ולשפר בכך את מוניטין המשרד – ובהתאם, להגביר את זרימת הלקוחות אליו.

דגש חשוב מאד ששווה לשקול אותו לפני שאתם שוכרים שירות של יחסי ציבור: שאלו את עצמכם האם הלקוחות שלכם יהיו מעוניינים שהסכסוך בו הם מעורבים יגיע לתקשורת? אם התשובה לכך שלילית – שווה להימנע מלהשקיע כספים ביחסי ציבור. כדי לזכות בכתבות אפקטיביות בתחום האזרחי מסחרי מומלץ לפנות לשירות יחסי ציבור המתמחה בתחום המשפטי. 

פייסבוק הוא כלי מאד בעייתי לעוסקים בתחום האזרחי מסחרי כל עוד הם לא עוסקים בליטיגציה, מפני שלא ניתן כמעט להדגים לגולשים ברשת את הצלחותיכם. למעשה, גם אם חסכתם ללקוחות שלכם מיליוני שקלים באמצעות חוזה מתוחכם – קשה יהיה להדגים זאת באמצעות מסמך או ראיה. כמו כן, חשוב לזכור שפייסבוק היא פלטפורמה להמונים, ואחוז בעלי העסקים שעשוי לעניין אתכם כלקוחות מהווה בו טיפה בים. ולכן – שווה לעוסקים בתחום החוזים האזרחיים מסחריים שלא להשקיע כספים בקידום בפייסבוק.

גם גוגל מהווה פלטפורמה בעייתית לתחום, מפני שבעלי חברות לא ינסו על פי רוב למצוא עורכי דין בגוגל, אלא יעדיפו לקבל המלצה ממקורבים. 

מניסיוני, אחת מהמסגרות השיווקיות האפקטיביות ביותר עבור עורכי דין לתחום האזרחי-מסחרי היא נטוורקינג. אם תשתלבו בקבוצת נטוורקינג (BNI, IBC ביז מייק ביז וכו’) תוכלו ליהנות מזרם של לקוחות בעלויות שיווק מאד נמוכות.

רוצים לדעת איזה אפיק שיווקי הכי יעיל לתחומכם?

וחיסכו אלפי שקלים

כל התורה השיווקית שלכם

על רגל אחת​

כל פלטפורמה שיווקית פועלת בצורה שונה ולכן האמונה ש”פייסבוק עובד מצוין לעורכי דין”, או ש”גוגל לא יעיל ויקר” הן אמונות הנובעות מאי הבנה של המדיה.

בהכללה – פייסבוק הוא כלי מצוין כאשר קהל הלקוחות הפוטנציאלי גדול יחסית, וכאשר קל לאתר אותו על פי מאפייניו השונים. כמו כן, פייסבוק הוא כלי מצוין כאשר חלון הזמן למימוש הזכויות העומד לרשותו של הלקוח הפוטנציאלי ארוך יחסית, וכאשר הצורך שלו איננו חריף. ובנוסף, ואולי החשוב מכל, פייסבוק הופך ליעיל במיוחד כאשר הוא חושף לגולש זכויות המגיעות לו, ושעד אותו רגע החשיפה לא היו ידועות לו כלל. 

לדוגמא, כאשר גבר נשוי מקבל הודעה מאשתו שהיא החליטה לפתוח נגדו בהליך גירושין, הצורך שלו ידוע, חריף, וחלון הזמן שלו קצר יחסית בכל הנוגע לשכירת עורך דין. כמו כן, קהל הגברים המעוניינים להתגרש איננו גדול (20 אלף מתגרשים שוכרים עורכי דין בישראל בממוצע בשנה – מתוך 5 מיליון גולשים בפייסבוק) את הקהל הזה לא ניתן לאתר בקלות כי הוא לא מסמן את עצמו כמי שעומד להתגרש, והמודעות שלו לזכויותיו המשפטיות אולי לא הכי גבוהה, אבל בוודאי שאיננה נמוכה. ולכן, בהכללה – עורכי דין לדיני משפחה עושים טעות כשהם משקיעים כספים בפייסבוק. 

לעומת זאת, גוגל היא פלטפורמה שפועלת כמעט ההיפך מפייסבוק בכל מאפייני השיווק שציינתי. גוגל מצוין כאשר קהל הלקוחות מודע לזכויותיו, כאשר הצורך של הלקוח חריף וחלון הזמן שלו צר. כלומר, קל הרבה יותר לחכות לגברים שמחפשים עכשיו עורך דין לגירושין בגוגל, מאשר לנסות לרדוף אחריהם בפרסומות בפייסבוק. 

פניה לתקשורת (יחסי ציבור) לעומת פייסבוק וגוגל – היא מאד יעילה כמעט בכל המאפיינים, ולכן היא משתלמת כמעט לכל תחומי ההתמחות בעריכת דין. כתבה בערוץ תקשורת בולט יכולה להביא אליכם הרבה מאד תשומת לב של לקוחות פוטנציאלים בכל תחומי המשפט. 

הבעיה העיקרית של עורכי דין בכל הנוגע ליחסי ציבור היא סינדרום שומר הסף. התקשורת ודאי תשרת כל עורך, אך התקשורת לא תבחר לעסוק בכל סיפור שעורך דין יביא לה. קיימת דרישה של התקשורת לסיפורים מעניינים, ועיתונאים ועורכים מהווים מסננת ושומר סף המסלק מדרכו את רוב עורכי הדין שמנסים להשתחל פנימה. למעשה עורכי הדין צריכים לשכנע את העיתונאים שהנושא שהם רוצים ליזום בו כתבה – באמת עשוי לעניין את ציבור הקוראים, הצופים או המאזינים. זהו מסע שכנוע לא קל, ולעיתים קרובות – בלתי אפשרי. בהכללה – כל עורך דין שאיננו עוסק בליטיגציה – לא כדאי שישכור שירותי יחסי ציבור, מפני שהתקשורת מתעניינת בדרמה, ומה שלא מגיע לבית המשפט לא נחשב כדרמטי במיוחד.

 

מרכיב נוסף הוא האינטרס של הלקוחות שלכם. בשביל להגיע לכתבה בתקשורת צריך על פי רוב לחשוף פרטי תיקים, תביעות ופסקי דין. לעיתים קרובות קיים ניגוד עניינים מהותי בין הרצון של עורך הדין לפרסם את הישגיו, לבין האינטרס של הלקוחות לשמור בסוד את עצם התביעה ונושאה. ועל כן, עורכי דין המייצגים מעסיקים בדיני עבודה – אל להם להשקיע כספים ביחסי ציבור, אלא אם כן הם משוכנעים שהלקוחות שלהם יסכימו לפרסם את סיפוריהם.

דילוג לתוכן