מאמרים

עורכי דין היזהרו – התקשורת ממש לא אוהבת שפה משפטית

עורכי דין רבים שפונים לתקשורת משתמשים בשפה משפטית סבוכה ופתלתלה, עם מבואות מהמשפט העברי, פסוקים בארמית, ותילי תילים של מילים גבוהות.
בדומה ללטינית בה דיברה השכבה השלטת בימי הביניים, גם לעורכי הדין נוצרה שפה פנימית הכוללת ביטויים הבאים להרשים את הצד השני, להרשים את השופט, ולגרום לאדם מהרחוב להגיש אידיוט שלא מבין כלום.

השפה המשפטית הזו מהווה מכשול חמור כאשר אנו באים לתקשורת.
בתקשורת אנחנו חייבים להיות בהירים, מעניינים ומובנים במהירות לכל הסובבים, ובעיקר לקהל היעד שלנו – הלקוחות הפוטנציאליים.

הנה דוגמא לפתיחת טקסט שקיבלתי פעם מלקוח עורך דין בנושא צוואות אותו הייתי צריך לתרגם לעברית:
לאחר מות אדם, אשר לא השאיר אחריו צוואה תוגש בקשה למתן צו ירושה ע”מ שיוכלו לקבל את חלקם בעיזבונו. לעומת זאת, כאשר אדם משאיר לאחריו צוואה, עיזבונו יעבור ליורשיו על פי המפורט בצוואתו ולא ליורשיו על פי דין. לאחר מות אדם, אשר השאיר לאחריו צוואה, תוגש בקשה למתן צו קיום צוואה. באם לא ניתן צו קיום, לא ניתן לתבוע זכויות ע”פ הצוואה.
ואת זה הוא רצה לשלוח לתקשורת.

אני מכיר היטב את החוק הזה. הוא בסיסי בדיני ירושה – אבל הניסוח מזעזע. צריך להבין שעיתונאי שמקבל טקסט כזה פשוט מוחק אותו ולא מתייחס.
אף אחד באמת לא רוצה לצאת מטומטם, לאף אחד באמת אין זמן להתעמק במה שאתם כותבים, והפסקה הפותחת הזו, שהיא אגב החלק הפשוט ביותר בטקסט, פשוט סוגרת בפני עורכי דין רבים את הדלת.

אני אוהב להשוות את הקריאה של חלק מכתבי התקשורת לתלמיד שלוקה בהפרעת קשב חמורה, ובדיסלקציה. מה שטיפה’לה לא ברור לו, הוא פשוט מדלג, או זורק לפח.
אז דברו עברית, דחיל ראבאק. דויד מתל אביב, ומסעודה משדרות לאו דווקא יודעים למי אתם מתכוונים.

מאד קל להגיד “מוכחש מוכחש מוכחש”, או “שצריך להוון את הסכום”, אבל לא בטוח שמישהו מבין על מה אתם מדברים, קל וחומר (אופס… נפלט לי…) כשאתם אומרים שיש פה “לקונה משפטית חמורה” או משרבבים את המשפט “לין דין ולית דיין.
המסר שלי הוא פשוט: אפסנו את כל ההרגלים שלכם, ואת הז’רגון המשפטי אותו למדתם – וכתבו בשפה מדוברת כשאתם פונים לעיתונאים.
זה לא אומר שצריך לדבר בשפת רחוב, אבל כל מונח שעלול להיות לא מובן לצופים, פשוט ‘עברתו’ אותו. ואני לא מדבר על זה “שהמראיין הרי מבין”, מפני שהוא הרבה פעמים עורך דין כמותכם, או לפחות שוחה במונחים המשפטיים הנזרקים לחלל האוויר.
אם זה נורא קשה ולא בא לכם בטבעיות, תעבירו את הטקסטים שלכם למי שאמון על כתיבה תקשורתית – זו גם סיבה לקחת שירותי יחסי ציבור.

אהבתם? שתפו עם חברים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

מי אני

המייסד והמנכ”ל של חברת “שריר תקשורת”, אוטוריטה מובילה ביחסי ציבור ושיווק לעורכי דין. מביא איתו ניסיון יוצא דופן בעולם יחסי הציבור, השיווק והפרסום. המשיכו לקרוא

צרו קשר

אולי יעניין אותך גם

עוד באותו נושא

דילוג לתוכן